Traditiegetrouw viert De Vereniging “Vrienden van de Grote of St.-Bavokerk” de naamdag van Bavo (1 oktober) met de ‘Bavodag’. Ook dit jaar wordt de St.-Bavokerk daarom  in het eerste weekend in oktober geheel gevuld met muziek.  Op zaterdag 7 oktober is de kerk gratis toegankelijk en is er doorlopend muziek vanaf 12:00 uur. 

Op zaterdag 7 oktober vanaf 11.30 uur speelt Rien Donkersloot op het carillon van de Bavo om alle Haarlemmers en bezoekers van Haarlem attent te maken op het begin van een muzikale middag in de Bavo.

Om 12.00 uur opent de voorzitter  Henk Kaan, met een kort woord, de middag.

Henny Heikens en Jelte Althuis

Vervolgens spelen Henny Heikens op het Müller-orgel en Jelte Althuis op basklarinet. Zij spelen muziek van hun onlangs verschenen CD.

Althuis en Heikens vormen al 10 jaar een duo. Hun samenwerking begon toen de Haarlemse componist Wim de Ruiter (1932- 2017) aan Henny Heikens vroeg zijn compositie Allons-Y voor basklarinet en orgel uit te voeren. Jelte Althuis heeft een grote voorliefde voor het orgel en na de eerste uitvoering is er een intensieve samenwerking ontstaan. Inmiddels hebben ze een schat aan repertoire opgebouwd. Zo heeft Daan Manneke zijn oorspronkelijke compositie Organum, welke deze middag uitgevoerd wordt, voor het duo herschreven. Jelte Althuis is basklarinettist bij Calefax. Henny Heikens is oa organist van de Oude Kerk in Rijswijk. Programma:

  1. Rachmaninov Vocalise (1915)
  2. Manneke Organum Floridum (2021)
  3. Dolphy (bew. J. Althuis) God Bless the Child (2003)

Om 13.00 uur spelen Jacobien Rozemond (viool & zang) en Renée Bekkers (accordeon) in het koor. Zij spelen Fratres van Arvo Pärt, de tweede sonate van Castello, de Ciaconna van Merula en ‘I’m nobody, who are you?‘ (tekst van Emily Dickinson) van Benjamin de Murashkin

Het Haarlems Studentenkoor treedt op onder het Müller-orgel, vanaf 14.00 uur. Het Haarlems Studenten Koor is een jong, dynamisch en kwalitatief koor met studerende/werkende leden uit Haarlem en omstreken. Het koor staat onder leiding van Reyer Ploeg en zingt a-capella werken o.a. van Sergei Rachmaninov en Gerben Rebel onder het Müller-orgel.

Om 14.30 uur, direct na afloop van het optreden van Het Haarlems Studentenkoor, vindt in het koor de presentatie en de premièrevertoning plaats van de film  Het Christian Müller-orgel van de Grote of St.-Bavokerk te Haarlem  Het productieteam bestond uit cineaste Marcella Kuiper, Gerrit Bosch en Maria Bij de Vaate. De film kwam tot stand in samenwerking met stadsorganist Anton Pauw en werd financieel mogelijk gemaakt door de Vereniging Vrienden van de Grote of St.-Bavokerk. 

Om 15.15 uur is het de beurt aan organist Dirk Koomans en fluitiste Priska Becking. Zij spelen een Largo in e en een Concerto in d (drie delen: Allegro-Adagio-Allegro) van Antonio Vivaldi (1678-1741). Daarnaast speelt Dirk Koomans twee solowerken op het Flentrop orgel: Aria variata van Johann Christoph Bach (1642-1703) en ‘SpongeBob-Fugue’ van Ethan Hochberg.

En tenslotte een verrassing voor de vele bezoekers van de Bavodag, die gewend zijn aan uitvoeringen van klassieke muziek:
Om 16.15 uur staat en rapt het duo Dos Hermanos onder het Müller-orgel.  Dos Hermanos bestaat uit de broers Joel Labadie-Cortes (1986) en Lorenzo Labadie-Cortes (1989) uit Haarlem. Sinds 10 maart 2017, tot op heden, zijn zij de huisrappers van het televisieprogramma “Het Klokhuis”.

Op zondagavond 8 oktober staat een uitvoering van werken van Maurice Duruflé op het programma. Het kamerkoor `Amsemble´ zingt onder leiding van dirigent Benjamin Bakker o.a. het Requiem Opus 9.

De aanvang van deze uitvoering is 19:30 uur, de kerk is open vanaf 19:00 uur (ingang Grote Markt, via winkel).  

Meer informatie over de muziek van Duruflé:

Messe de Requiem van Maurice Duruflé

Van het handvol werken dat hij componeerde, is het vooral zijn Requiem, gebaseerd op de gregoriaanse dodenmis, dat de Franse componist Maurice Duruflé (1902-1986) onsterfelijk heeft gemaakt. Het is een van de meest ontroerende religieuze werken van de twintigste eeuw. Het vormt het hoogtepunt van Duruflé’s stijl, een mix van zang, quasi-renaissance contrapuntstijl en weelderige harmonieën. Duruflé heeft meerdere versies van de instrumentale begeleiding geschreven. 

Deze avond zal het werk klinken in de versie voor koor en orgel. Duruflé was zelf een virtuoos organist met internationale faam. Het ligt dan ook voor de hand dat het orgel in deze compositie veel meer is dan een ‘begeleidingsinstrument’; het vervult hier een sleutelrol en vervangt een heel orkest. Het werk is zeer geliefd bij koorzangers en bij uitstek geschikt voor een monumentale ruimte met geweldige akoestiek en majestueus orgel!

Bron: https://www.jstor.org/

Uitvoerenden:

Kamerkoor Amsemble is een kamerkoor dat in 2014 is opgericht voor zeer ambitieuze (amateur)-koorzangers. In het voorjaar van 2018 is hun eerste cd “Car ta voix est douce “ uitgekomen met werken van Daan Manneke. De cd werd met 4 sterren bekroond in dagblad Trouw. In 2019 werd Amsemble bij Podium Witteman uitgenodigd om voor Daan Manneke te zingen in de uitzending. In de projecten ‘Amsemble & Friends’ werkt het koor samen met bijzonder talentvolle musici: internationale prijswinnaar Sabrina Vlaskalic (gitaar), harpiste Victoria Davies, accordeonist Vincent van Amsterdam, saxofonist Paul van der Feen en cellist Anton Spronk. Amsemble staat onder leiding van oprichter en dirigent Benjamin Bakker.

 

Benjamin Potretfoto 2023

Benjamin Bakker (1980) begon op jonge leeftijd te zingen bij het Roder Jongenskoor. Hij studeerde koordirectie en solozang aan het Koninklijk Conservatorium van Den Haag. Hij is oprichter en artistiek leider van de Stichting Talent voor Muziek. Een stichting die zich inzet voor de carrière van jonge talentvolle musici en tevens jongere generaties probeert te inspireren via educatieve projecten.

pierremak

De bariton Pierre Mak studeerde zang aan de conservatoria van Zwolle en Utrecht, het Mozarteum in Salzburg en de Schola Cantorum Basiliensis in Basel. Hij nam deel aan masterclasses bij Elisabeth Schwarzkopf en Robert Holl. Verder volgde hij lessen bij Aafje Heynis, Henny Diemer, Margreet Honig en Ira Siff.

Pierre Mak werkt met grote regelmaat als solist mee aan oratoriumuitvoeringen, trad als solist op in diverse opera’s en gaf talloze liederenrecitals, met name het Duits-Romantisch en het Franse lied hebben zijn grote voorliefde. Hij gaf masterclasses in de VS en Portugal en is als docent zang en als docent ‘Lied en Oratorium’ verbonden aan het Conservatorium van Amsterdam.

Geerten van de Wetering

Geerten van de Wetering (1985) studeerde orgel en improvisatie bij Jos van der Kooy en kerkmuziek en koordirectie aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag. Hij is organist van de Kloosterkerk in Den Haag, dirigent van het Woerdens Kamerkoor en artistiek adviseur van Stichting Kunstcentrum Kloosterkerk en Podium21. Met deze door hem geïnitieerde stichting Podium21 weet hij met veelzijdige programma’s en samenwerkingen het orgel aan een breed publiek te presenteren. In 2018 won hij het Internationaal Improvisatieconcours Haarlem.

Programma:

  • Anon. Requiem Aeternam introitus  (koor)
  • Maurice Duruflé Requiem Op. 9 (koor, mezzosopraan, bariton, orgel)
  • Camille Saint-Saëns Prélude en Fuga in Es groot Op 99 No. 3 (orgel)
  • Maurice Duruflé Quatre Motets sur de themes grégoriens, Op 10 (koor)
  • André Caplet Pie Jesu (bariton, orgel)
  • Pierre Villette Panis Angelicus Op 80 (koor)
  • Hymne à la vierge Op 24 (koor)

 

Dit concert wordt georganiseerd en gefinancierd door de vereniging Vrienden van de Grote of St.-Bavokerk, met subsidie van de Gemeente Haarlem 

Translate »