Koororgelconcert | gratis toegang

Slotconcert door Maciej Wierzchołowski, orgel en Andrew Hallock, altus. In een Italiaans programma
putten zij uit het uitgebreide repertoire voor twee solopartijen en basso continuo, waarbij de milde
klank van de baroktrombone en de menselijke stem een ideale combinatie vormen.

Maciej Wierzchołowski , musicus, organist, klavecinist, componist, arrangeur. Als pianist bereikte Maciej de finale van de zevende Polish Young Instrumentalists Competition (2002), en in 2005, als student aan de Akademia Muzyczna in Krakau, werd hem de tweede prijs toegekend tijdens de International Organ Competition in Rumia, Polen.

Interesse in repertoire voor toetsinstrumenten van de Barok tot de vroege Romantiek bracht hem naar de vermaarde afdeling Oude Muziek aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Hier rondde Maciej zijn clavecimbel studie af bij Jacques Ogg, en in orgel bij Jos van der Kooy. Sinds 2006 is Maciej initiatiefnemer en leider van het kamermuziekfestival in zijn geboortestad Olsztyn. Het afgelopen jaar werkte Maciej in het kader van het onderzoek voor zijn masterscriptie samen met de Hochschule für Musik Freiburg aan het documenteren van de negentiende-eeuwse orgelbouwpraktijk in Duitsland. Als solist en kamermusicus concerteerde hij tijdens muziekfestivals overal in Europa, waaronder de Bach Dagen (Krakau), recitalseries in Orgelpark (Amsterdam), Forum Musicum (Warschau), L’Académie internationale de Sablé (Praag), de Sächsische Orgelakademie (Dresden), Olszytn Stadsorgelconcerten (Olsztyn), de Zomer Orgelconcerten in de Westerkerk (Amsterdam), en in de recitalseries op historische instrumenten van de Collezione Tagliavini (Bologna) en het Festival Oude Muziek (Utrecht), Haarlem Stadsorgelconcerten (Haarlem).

Als solist werkt hij samen met het Toonkunstkoor Amsterdam en met de Stichting Musica Antica da Camera (Den Haag). In mei 2012 gaf hij een recital in de prestigieuze John Hill HSBC Organ Recital Series 2012 in Londen. Van 2002- 2005 werkte Maciej samen met cabaret Scena Babel, als pianist en muzikale begeleider. Als vervolg werd hij in 2006 pianist en coach bij een project van de Anna Dymna Stichting (Krakau) “Mimo wszystko”.

In 2013 heeft hij de multistyle folk groep “Mitomani” in Den Haag opgericht, die muziek biedt in zeer variërende stijlen: volkse wijsjes worden gekruid met flarden van jazz, vrije improvisaties en klassieke virtuositeit. Inspiratie komt ook uit Poolse en Oost-Europese muziek: klezmer of melodieën afkomstig van de Balkan. Verder is Maciej artistiek leider van het oude-muziekensemble Concerto da Camera, dat zich toelegt op muziek uit de Baltische regio. Daar ontwikkelt hij het Via Hanseatica project. Het doel van dit project is om gedrukte of met de hand geschreven muziekstukken in de context van de niet geschreven volksmuziek van die tijd te zetten om zodoende de unieke muzikale stijl van dit deel van Europa te herontdekken. Na de succesvolle premiere in Olsztyn, is Via Hanseatica in Amsterdam, Den Haag en Bremen uitgevoerd en op CD opgenomen.

In September 2014 kreeg Maciej de Vriendenprijs van de Stichting Musica Antica (Den Haag). De Vrienden van Musica Antica hebben voor “de talentvolle organist/klavecinist Maciej Wierzchołowski gekozen die in overtuigingskracht, veelzijdigheid en originaliteit eruit sprong”. Maciej werkt ook heel graag met amateurmusici en neemt deel in muziek educatie.

Hij dirigeert twee amateurkoren en begeleidt muzikale activiteiten aan de Vrije School Den Haag. In Nederland is Maciej de initiatiefnemer en uitvoerder van vele artistieke projecten , van klassiek tot alternatief, aangeboden aan de Poolse gemeenschap en aan internationaal publiek. Hij werkt momenteel samen met de vereniging Klank en Beweging aan een project voor internationale muziek en dans, waarin het orgel een centrale plaats zal innemen, als synoniem voor een tijdloos en supranationaal concept van de vrede.


Countertenor Andrew Hallock begon zijn muzikale leven eigenlijk als componist. Hij studeerde in 2001 namelijk af als bachelor in compositie aan de Universiteit van Texas. Geboren in Austin, Texas, zong hij aanvankelijk als bas in een aantal lokale koren, voordat hij er uiteindelijk achter kwam dat zijn volwassen stem een heel stuk hoger lag. In 2004 vertrok hij naar Europa om oude muziek te gaan studeren aan het Haags Conservatorium.
Zijn leraren daar waren Lenie van den Heuvel, Rita Dams, Michael Chance, Peter Kooij en Jill Feldman. Hij studeerde af in 2009 en begon als freelance zanger. Onlangs verhuisde hij naar Rotterdam en nu verbouwt daar een huis samen met twee goede vrienden.

Sinds 2010 is Andrew een vaste waarde binnen Cappella Pratensis. Hij heeft met het ensemble inmiddels drie CD’s opgenomen -daarnaast zijn er twee op dit moment in voorbereiding- en maakt met Cappella Pratensis talloze concerttrips in België, de VS, Frankrijk, Portugal en uiteraard Nederland. Wanneer hij als Cappellaan niet zijn favoriete en fantastische polyfonische werken van de Vlaamse meesters zingt, treedt hij op als solo-zanger.
Zo maakte hij In 2011 zijn debuut in het Amsterdamse Concertgebouw met de Matthäus Passion van Bach. Hij trad voorts  onder andere op tijdens het Festival d’Aix-en-Provence, de Salzburger Festspiele, het Festival d’Ambronay en het Festival Oude Muziek in Utrecht.

Naast zijn zangcarrière bouwt Andrew ook muziekinstrumenten. In zijn atelier aan het water in Rotterdam is hij gespecialiseerd in het maken van cornetti, een blaasinstrument uit de Renaissance. In 2010 begon hij musea, tentoonstellingen en conferenties in Europa en Amerika te bezoeken en ontwikkelde hij verschillende modellen cornetti. Zijn instrumenten worden steeds vaker bespeeld door een nieuwe generatie van cornettisten, op het podium, maar ook tijdens opnamen en hebben inmiddels een naam opgebouwd vanwege de aandacht voor elk detail en het grootse vakmanschap. Op dit moment volgt Andrew opleidingen als cornettist aan de Hochschule für Künste in Bremen.


Behalve het beroemde Müllerorgel bezit de Grote kerk nog een tweede, veel kleiner maar evengoed monumentaal orgel: het koororgel. Het hangt sinds 1907 boven de Mariakapel, nadat het was aangekocht van het Liefdesgesticht in Breda. Over de herkomst (waarschijnlijk Zuid-Nederland) is niet veel bekend, maar wel is zeker dat bepaalde onderdelen, enkele pijpen bijvoorbeeld, dateren van voor 1680.

Koororgel publiciteits foto'Het instrument is voor het laatst grondig gerestaureerd door de firma Verschueren. De Vrienden van de Grote Kerk hebben hiervoor een belangrijke financiële bijdrage geleverd.

Nu het orgel weer goed bespeelbaar is willen de Vrienden het orgel meer onder de aandacht brengen van muziekliefhebbers. Daartoe heeft een groep enthousiastelingen een kleine zomer­concertse­rie georganiseerd met een gevarieerd aanbod: vier zondagmiddagconcerten en twee speciale Vesperdiensten. De concerten duren ongeveer drie kwartier.

U bent voor alle concerten van harte uitgenodigd, Uw bezoek is tevens een goede gelegenheid om een van Nederlands mooiste middeleeuwse kerken van binnen te bewonderen. U kunt gebruik maken van de ingang aan de Oude Groenmarkt.

De toegang tot alle concerten is gratis.


Kaart wordt geladen...

Datum/Tijd
Date(s) - 18/09/2016
14:30

Locatie
Grote of St.-Bavokerk (ingang Grote Markt)

Categorieën


Print dit artikel Print dit artikel